![]() |
| Afghaans ziekenhuis |
Universiteiten en
bioscopen sloten, mannen werden geslagen, … kortom vele mensen verloren hun
rechten door de Taliban. Rasheed maakte zich niet druk om de Taliban. Alles wat
hij moest doen, was een baard laten groeien. Op een dag lag ik in mijn kamer
met Aziza, Laila hield een ijzeren spaak in haar handen, omdat ze haar afvroeg
of ze evenveel zou houden van Rasheeds kind als van Tariqs kind. Gelukkig heeft
ze haar eigen nooit beroofd van het kind.
In september 1997 zat Lalia samen met Aziza, Rasheed en mij in het
ziekenhuis. Laila was zo slap als een vod, want ze zou gaan bevallen. Maar de
ziekenhuizen waren gescheiden voor mannen en vrouwen en we kregen in ieder
ziekenhuis te horen, dat het bestemd was voor mannen. Na vele uren zoeken vonden
ze in Rabia Balkhi een vrouwenziekenhuis. Ze werd zonder verdoving behandeld en
de baby werd geboren met een keizersnede, het was een jongetje en kreeg de
naam, Zalmai.
De zomer van 2000,
was het nog droger, dan de voorbije zomers, het was een stoffenhandelaar, die
in slaap viel met een niet gedoofde sigaret. De man overleefde de brand, maar
de naburige winkels gingen in vlammen op, Rasheeds winkel was ook deels
verwoest, hij besloot om hem te verkopen. De daarop volgende maanden was het
hongerlijden voor ons en zeker toen het geld op was. Rasheed en ik besloten op
een dag naar Intercontinental Hotel te gaan, om naar mijn vader te bellen om
hulp, maar die zouden we nooit meer krijgen, hij was dood.
In april 2001 was
er geen andere mogelijkheid om Aziza naar een weeshuis te brengen. Het was zeer
hard voor ons en zeker voor Laila en Zalmai. Laila had haar wijsgemaakt, dat ze
naar een huis zou gaan waar ze alles zou gaan leren. Laila probeerde ieder week
naar Aziza te gaan, maar ze werd soms mishandeld door de Taliban tijdens de
tocht naar het weeshuis, omdat je als vrouw niet alleen over straat mocht gaan.
Uiteindelijk had
Rasheed werk gevonden. Op een dag, wanneer ons gezin samen naar Titanic City
waren geweest, moest Rasheed vlug weg naar zijn werk. Wanneer Laila, Zalmai en
ik terugkeerden, was het een moment dat Laila’s en mijn leven volledig
veranderde. Tariq stond aan ons huis. Tariq en Laila praatten uren bij en Laila
vertelde het verhaal over de man die beweerde dat hij dood was. Tariq vertelde
over zijn verblijf in een vluchtelingenkamp, in een cel, over de dood van zijn
vader en moeder en over zijn werk in het Intercontinental Hotel en nu
herinnerde ik me dat ik de portier ergens van kende, het was de oude vriend van
Laila, Tariq.
Het was Zalmai die Rasheed
vertelde dat Laila een nieuwe vriend had, Tariq. Het duurde niet lang vooraleer
de razernij van Rasheed losbarstte. Zalmai werd naar zijn kamer gebracht en de
deur werd op slot gedaan zodat hij niet kon ontsnappen. Rasheed pakte zijn riem
en sloeg verscheidene keren op de naakte huid van Laila, maar Laila sloeg met
blote vuist terug.
Vanaf dat moment
wist ik dat ik moest ingrijpen, want Laila was al volledig blauw aan het
worden, omdat ze werd gewurgd. Ik ging naar het tuinhuisje en pakte de spade.
Ik riep Rasheeds naam en hij keek op. Ik sloeg hem twee keer in het gezicht.
Zijn tijd was voorbij.
![]() |
| Vrouwengevangenis in Afghanistan |
Later werd Laila
wakker en begroeven we hem in de tuin. Laila kroop bij Zalmai in bed en
vertelde dat Rasheed op reis was vertrokken. De volgende ochtend had ik
besloten om de waarheid te vertellen. Ik werd veroordeeld en wachtte in de
vrouwengevangenis op mijn ophanging. Ik maakte enkele vriendinnen, maar
iedereen keek op naar mij, omdat ik mijn man had vermoord en daar was ik blij
om. Ik liet geen enkel bezoek of brief toe, want anders zou ik willen
terugkeren naar mijn vroegere leven. Ik dacht er weinig of niet aan tot wanneer
ik de plaats toetrad, waar mijn laatste uur geteld was. Ik wou leven, maar
tevergeefs de dood kwam me toch achterna.


In dit stuk werd er ook afgewisseld van vertelperspectief. Het wisselde af tussen de twee meisjes. De vertelde tijd is ook nu langer dan de verteltijd. Dit stuk speelde zich ook nu af over een langere periode. Het verhaal speelt zich in verschillende ruimtes, wat maakt dat je ook meer kennis maakt met deze plaatsen. Er zit nu al wat meer actie in het verhaal, maar het kan mij nog altijd niet helemaal overtuigen. Ik mis nog altijd dat beetje spanning. Wat mij ook al iets langer opgevallen was, is dat Khaled Hosseini in dit verhaal soms echt lange zinnen gebruikt. Soms kon dit wel al eens storend zijn. Het thema ben ik nu wel al meer gaan appreciëren, want normaal is het een thema dat ik nooit zou nemen.
BeantwoordenVerwijderenZoals ik al zei, kom je inderdaad veel meer te weten als het vertelperspectief steeds wisselt. Het ene hoofdstuk wordt verteld door Laila, het andere door Mariam en zo gaat dit door in dit derde deel van het boek. Het maakt het verhaal heel wat interessanter.
BeantwoordenVerwijderenAan de lange zinnen van Hosseini kon ik me inderdaad ook soms storen, maar je leest na een tijdje gewoon door en dan merk je al niet meer dat het lange zinnen zijn.
Het was inderdaad goed gekozen om dit zo te willen doen. Het gaf het verhaal iets extra's. Mij is het mijn wel blijven storen. Ik merkte constant op dat hij veel met komma's werkte en zo zijn zinnen liet verder gaan.
BeantwoordenVerwijderen